Joehoe, hier ben ik!


Ik sprak laatst een goede vriend. Zo eens in de paar maanden drinken we een biertje, als het uitkomt. Ik kwam net terug van de winkel en hij van een verjaardag met familie. Niets vreemds, komt vaker voor, maar in dit geval: Hij hield de verjaardag al na 10 minuten voor gezien omdat al de andere aanwezigen alléén met hun telefoon in de weer waren! Met de woorden: ‘Als jullie me nog willen spreken, app je me maar’, had hij het pand verlaten. Na-rokend, -sissend en blazend zat hij zo tegenover mij.

Nu las ik kortgeleden een artikel over het fenomeen ‘FOMO’, fear of missing out, oftewel het idee dat je vooral aan iedereen moet laten weten hoe fantastisch, jaloersmakend en sociaal wenselijk jouw leventje is! Waarbij je eigenlijk alleen maar blijk geeft van de angst ‘iets’ te zullen missen, wat een ander wellicht op dat zelfde moment wél beleeft! Hartstikke onhandig dus, vandaar dat je alles ‘post’ wat je doet, of wáár… . Die angst verkoopt! Alles met facebook, twitter of pinterest speelt hierop in. En alles met de boodschap: Waar ben je?

We dronken het af en gaande de avond ging de storm een beetje liggen. Samen met de andere bezoekers nog enorm gelachen óók! Terug op de fiets waren wij het over één ding eens: momenten delen is een stuk plezieriger. Zónder de angst  iets te moeten missen.

Natuurlijk steek ik ook de hand even in eigen boezem: wij maken ook gebruik van al die technieken om aan de vraag te blijven voldoen. Wij verkopen in onze winkel óók preventieve oogzorg om de angst voor slecht zicht te beïnvloeden,  maar graag met de oprechte reden dat u zonder angst kan blijven kijken en kunt blijven zeggen: Joehoe, hier ben ik!

Maarten van Woerden,
eigenaar van Trompper Optiek en optometrist

Vorige columns >>