Gezichtsherkenning


Met je telefoon in de hand, ingelogd, aangemeld en getagd, ben je lopend door onze mooie binnenstad eigenlijk overal al bekend. En alles wat je doet, eet of aanschaft is bijna vooraf al ergens op die telefoon van je langsgekomen. Sterker nog, dat langslopen is óók al in HD vastgelegd!
En mocht je toch die zijstap maken en bij toeval een ‘verkeerde’ straat binnenwandelen, kan het zomaar zijn dat je mobiel je op de hoogte brengt van het mogelijk gemiste kansje op de ‘goede weg’. Plus tijdverlies en de gemiste ontmoeting met die bekende, want die is daar wèl!

En álles wat hierboven staat is eigenlijk waar! Op alle gebieden ben je herkenbaar. Of eigenlijk, jouw telefoon! Dus mocht je zelf in beeld komen, blijft de vraag voor iedereen ‘aan de andere kant van de lijn’ HOE ben je in beeld? Máár…. Ben je zonder traceren óók herkenbaar? Zoiets als Dries zonder zwembroek, Rutten zonder memo, Dumoulin zonder fiets, Barbie, Schiphol zonder stroom óf Facebook zonder data….

Oké, we herkennen door goed te kijken. En herkennen doen we aan mooie details. Bij sommigen is daar meer eer aan te behalen dan bij anderen, maar vooralsnog: die details doen het! De attentie van de ogen maken dat die ene bril je net wat mooier maakt. Herkenbaarder wellicht, maar zéker uniek.
Die oude manier van gezichtsherkenning toch….  

Maarten van Woerden,
eigenaar van Trompper Optiek en optometrist