Laatst kwam er een deskundige image-building langs. Gewoon bij ons op de Burgwal. Het zal rond enen zijn geweest. Ik had even mijn burobril* afgezet. Ik liep net de deur uit, het was tenslotte lunchtijd, toen zij van plan was bij mij naar binnen te stappen. Ik doe de deur open. Wij passeren elkaar. Ik zeg even vriendelijk gedag en zij vraagt mij: …’of toevallig de eigenaar aanwezig is’. Ik zeg: ‘Ja, eh… dat ben ik’. ( Op dat moment krijg je al spijt met zo’n gevoel van: ‘Aah, niet zoiets…´;) Kortom, je zet voor je gevoel het vuur onder je lunch laag en je vraagt: Of je wat voor haar kan betekenen? ‘Nou, dat niet zo zeer, maar zij kon mij wel van passend advies voorzien. Ik benieuwd natuurlijk! Ik zei: ‘Loop ff mee, ik ga naar Verkade&Jaques, hier om de hoek, kan je intussen je verhaal doen’. (Ik laat m’n lunch tenslotte niet zomaar staan…;)

Bleek nou: Mevrouw had mijn site gezien, beoordeeld en even geanalyseerd. Tien stappen verder had ik ineens een te dure winkel met een beperkt toekomstperspectief ten gevolge van een ouderwetse opzet. Ik: ‘Zozo’. ‘En de trend was nu juist dat bladie bla….’ en zo liepen we de hoek om enzovoort, enzovoort….

Ik zette weer even mijn mondkapje op, liep de delicatessen zaak binnen en bestelde iets heel lekkers. Daar was ik duidelijk even aan toe!

Terug buiten komend ging het verder. ( Ze beet zich duidelijk vast 😉 Expansie-behoeftes, ketens en investeerders die de chain’ globaal zouden gaan bepalen, zoiets. En dat zou ik zonder haar eigenlijk allemaal missen! Ik kreeg nog wel een adviesje for free’: Jij moet het maatschappelijk belang eens voorop zetten! Mensen komen niet naar jou voor een bril! Nééhéé, jij selecteert en gaat op zoek naar mensen die bij jouw bril of lens passen, die rijp zijn voor jouw 24/7 service en die je al je korting gunt! Geld is slechts materie…’. Tenslotte mompelde ze iets in de stijl van dat zij slechts een klein percentage van alles zou vragen.

Ik genoot zichtbaar van de laatste hap en ik zag mijzelf al in gedachten bij jou aanbellen met de mededeling: Goedemiddag, ík ben eruit: Deze bril is van jou! Zet maar even op. Het goede gevoel zit in het bijgeleverde blikje. Het zicht is een aan te vinken optie. Afstellen alleen online. En je hebt korting op de bijpassende tuinset. Alle buren vinden ‘m óók mooi. En volgens onze gegevens ga je nu dat pasje híer tegenaan houden. Het is eigenlijk allemaal heel eenvoudig….

Ik bedankte haar voor de bezorgdheid en het inzicht in die nieuwe vorm van klantvriendelijkheid’. Ik zwaaide en deed mijn voordeur open.

Ik ben weer terug in mijn winkel. In mijn Delft. Loop langs mijn tafeltjes en zeg mijn klanten even goedemiddag. Voordat ik mijn werkplaats inloop zegt Willie tegen mij: ‘Maarten, hier is je bril*!’ Sta ik tóch ff te denken….

En mocht je nu toch benieuwd zijn naar die site van ons? Bekijk ‘m even. Ik loop dinsdag waarschijnlijk weer naar Verkade….