Ik hoef niemand natuurlijk meer uit te leggen dat ‘schermtijd’ een onderwerp is waar je als opticiën de mooiste marketing en andere informatie aan kan hangen. Van speciale kleurfilters voor op alles wat je vóór je hebt tot glaswerk met een lichtfrequentieregulering ( ja, lees ‘m nog maar eens na 😉 ) en speciale voedingssuplementen aan toe. Alles met de gezondheid van je ogen voor ogen!

Daar mag ik natuurlijk wel een paar leuke, licht kritische kanttekeningen bij maken, dacht ik. Allereerst is het met de verantwoordelijkheid voor wat betreft de eigen gezondheid natuurlijk barslecht gesteld bij ons. We moeten stoppen met van alles, roken, drinken, minderen met eten, meer bewegen. ‘Doen’ is hierbij vooral bedoeld voor anderen…. blijkt. En als het aan onze verzekeraars ligt vooral niet te snel op de fiets of uberhaupt nog auto willen rijden als de pensioengerechtigde leeftijd bereikt wordt, of in zicht is….

Zo had ik het laatst met mijn schoonvader ( zelf pensionada ) over de 20-20-2 regel. Wellicht ken je hem al, maar voor degene die nu verbaast opkijken, spits even je oren! Het advies is om na 20 minuten dichtbij kijken een pauze van 20 seconden te nemen om even in de verte te kijken en minstens 2 uur per dag buiten te zijn. Tot zover alles te volgen. Echter, dit is eigenlijk alleen bedoeld voor de doelgroep ‘jeugdigen’. Laat dit laatste even op je inwerken….

Wat ik dus voor ogen zie is dit: dat we er als samenleving naar toe gaan dat de (klein-) kinderen met de telefoon in de ene hand, de tablet in de andere naar netvliks zitten te kijken op tv vanuit een relaxfauteuil met massagefunctie met een state-of-the-art soort van brilletje op de neus. En aan de andere kant mijn schoonvader die na het bekijken van de 5-uur show even naar buiten kijkt en vervolgens naar de buurman loopt om te vragen of ie óók buiten komt voetballen! Lossen we daarna het probleem van de luidruchtige hang-’jeugdigen’ wel een keer op….